
Největší objem přírůstků do vsetínské sbírky Muzea regionu Valašsko je v posledních letech opakovaně zaznamenán u uměleckohistorických fondů. Dokladem jejich systematické tvorby je pak zejména přírůstek za rok 2023 do podsbírky výtvarného umění, kterým je kolekce grafických matric, darovaných samotným autorem – vizovickým výtvarníkem Dušanem Cendelínem (nar. 30. 8. 1943). Tento soubor tiskových desek totiž významně a smysluplně doplňuje autorovu početnou kolekci grafik, kterou věnoval muzeu již v roce 2021.
Obě kolekce, jak matrice, tak i grafické listy, předal výtvarník muzeu v návaznosti na uspořádání vlastní výstavy ve vsetínském zámku v roce 2020. Pozoruhodný koncept tehdejší výstavy spočíval v prezentaci matric dřevořezu jako svébytných výtvarných artefaktů. Grafická tvorba Dušana Cendelína nebyla tedy jako obvykle představena grafikami, ale deskami sloužícími k tisku jednotlivých listů. Výtvarník tak zdůraznil estetické kvality tohoto výtvarného prostředku a jeho umělecký potenciál. Zároveň ovšem nabídl návštěvníkům výstavy pomyslný vhled do tvůrčího procesu, přičemž měli možnost na několika exemplářích srovnat nejen matrici s výsledným grafickým listem, ale i sledovat postupné fáze grafické tvorby. K vidění byly např. i soutiskové desky vícebarevného dřevořezu, kdy z každé matrice se tisknou jen motivy určité barvy. Výtvarník ale používal i metodu tzv. ztracených stavů a desku po otištění motivů konkrétní barevnosti přetvářel novými a nevratnými zásahy, čímž se postupně dopracoval k její poslední tiskové variantě.
Na otázku, co Dušana Cendelína jako profesionálního keramika přivedlo v pozdním věku ke grafické tvorbě, odpověděl: „[Byl to můj] obecný zájem o výtvarnou práci jako takovou. A u grafiky navíc i skutečnost shodná s prací na keramice, že grafika vyžaduje dokonalou znalost řemeslné složky celého tvůrčího procesu. To mě vždy provokovalo a současně přinášelo to pravé potěšení z výtvarné tvorby. Při pozdním návratu ke grafice za současné určité teoretické znalosti grafických technik jsem vědomě vyloučil při práci složitější techniky tisku z hloubky. … Navíc mě vždy přitahovaly i velké čisté plochy, u těchto technik problematické. Nakonec jsem tedy z hlubotiskových technik udělal jen několik menších formátů technikou suché jehly a začal jsem dělat pouze grafiky tiskem z výšky a z plochy. Jako matrice pro tisk z výšky byly využity překližkové desky, desky mimořádně jemných dřevotřísek a méně již podlahová linolea.“
V současnosti soubor věnovaný Dušanem Cendelínem vsetínskému muzeu obsahuje 290 položek a jedná se o kolekci úctyhodnou svým rozsahem, celistvostí a výtvarnou kvalitou. Je v ní zahrnuto 251 grafických listů – 17 barevných linorytů (2004–2005), 133 barevných dřevořezů (2005–2015), 7 suchých jehel (1990, 2007) i 94 tzv. kombinovaných monotypů (2010–2021) – a dále také 34 matric dřevořezu (z let 2007, 2008, 2010, 2011 a 2015). Soubor navíc zhodnocuje i dar pěti knih vzpomínek, povídek a esejů (včetně druhého rozšířeného vydání autorovy prvotiny), které Dušan Cendelín vydal v letech 2020 až 2022. Vizovickému výtvarníkovi srdečně děkujeme za velkorysý dar do sbírky vsetínského muzea a gratulujeme mu k letošním osmdesátinám.