Archeologové našeho muzea se v rámci styku s veřejností stoprocentně drží hesla: „Jednou sám vidět je lepší než stokrát slyšet.“, ke kterému ještě jedním dechem dodávají „A nejlepší je si to všechno vyzkoušet!“. Ideálním způsobem jak komunikovat s veřejností v duchu těchto hesel je využívat výsledky výzkumů experimentální archeologie a edukační postupy zážitkové archeologie.


A čemu se tyto podobory archeologické vědy vlastně věnují a jak je dokážeme využít v našem muzeu? Experimentální archeologie, někdy též nazývaná experimentální rekonstrukce se zaměřuje, jak je patrno přímo z jejího názvu, na experiment, tedy na ověřování badatelských teorií přímo v praxi ideálně za podmínek, které odpovídají co nejvíc dobové realitě. Následně jsou vykonané procesy nebo vytvořené předměty konfrontovány s archeologickými stopami činností v krajině a s nalezenými artefakty. Výsledkem srovnání je v ideálním případe potvrzení nebo vyvrácení určité teorie.  Zážitková (neboli experienciální) archeologie je způsobem jak prezentovat výsledky archeologického experimentu veřejnosti. Nejde tedy o přesné zopakování experimentu, ale o jeho praktické využití pro vzdělávání laické veřejnosti. Díky možnosti vyzkoušet si některé výrobní procesy dochází k hlubšímu pochopení problematiky formou prožití minulosti.


V našem muzeu opakovaně probíhají zejména aktivity spadající pod zážitkovou archeologii. V rámci experimentální archeologie jde zejména o odborné aktivity muzejních archeologů, které se nejčastěji týkají řízených výpalů různé středověké keramiky.


Zážitkové programy pro veřejnost a školní kolektivy jsou koncipované na délku běžné vyučovací hodiny a výukové sady jsou dobře transportovatelné. Tyto dva základní charakteristické znaky umožnují zapojit do programu velký počet tříd a také se dobře pohybovat mezi jednotlivými objekty muzea, čímž je možné pokrýt podstatnou část okresu Vsetín (v poslední době i širšího okolí). Nevýhodou je samozřejmě aktuální absence trvalého zázemí, kde by mohla stát například keramická pec, nebo jiné pyrotechnické zařízení.


Zřejmě nejznámější experienciální akcí je Mezinárodní den archeologie, kde se převážně žáci druhého stupně ZŠ seznamují s pravěkými kamennými nástroji anebo s dobovými oděvy. Všechny předměty (přesné kopie archeologických artefaktů) postupně procházejí jejich rukama a poměrnou část z nich si i můžou aktivně vyzkoušet (například úprava jelení kůže kamenným drásadlem nebo oblékání oděvů). Komplexnější program nabízí workshop pro střední školy, v rámci kterého se opakují výše zmíněné věci, doplněné o další činnosti, jako je hod oštěpem pomocí vrhače atl-atl, mletí obilí na kamenném rotačním mlýnku a podobně. Další aktivitou jsou například simulace exkavace archeologické sondy v pískovišti, kde žáci, či studenti odkrývají modelovou situaci ze starší doby kamenné. Následně jsou pomocí získaných nálezů a otázek od archeologa vedeni k jednoduché interpretaci lokality. Muzeum také příležitostně nabízí kurzy štípání pravěkých kamenných nástrojů pro veřejnost pod vedením známého odborníka. Specifickou kategorii představují „výšlapy“ na pravěká hradiska s výkladem přímo u jednotlivých objektů (napr. zbytky valu nebo brány) a ukázkou nálezů.


Celkově mají tyto programy dobrou návštěvnost (celkově 600 až 700 návštěvníků ročně) a všeobecně pozitivní hodnocení. Zřejmě nejoblíbenější ohlasy pochází od studentů, kteří se účastní středoškolského workshopu a připomenou nám program, kterého se účastnili v páté třídě. Důležitá je i spolupráce s pedagogy, s kterými dlouhodobě rozvíjíme zájem o výuku lokálního pravěku a středověku.