Máte rádi barvy podzimu? Nechali jste se strhnout slunečným počasím a zlatavými barvami žloutnoucích stromů a vyrazili do přírody?  V tomto čase je krajina „jak malovaná“, vyloženě láká k tomu zachytit ji na obraz. Malování ve volné krajině (v plenéru) se v rámci dějin výtvarného umění rozmáhá až kolem poloviny 19. století a dodnes je standartní součástí výtvarné výuky na všech uměleckých školách. Ještě na počátku 20. století ale byla práce v plenéru i náplní mnohých uměleckých spolků.

Malíři Sdružení výtvarných umělců moravských se rozhodli vyrazit do plenéru společně, s cílem „postupně probrati celou Moravu a vytěžiti tak ze své země vše, co podává její charakteristiku“.  Takto organizovaně se v roce 1928 vydali A. Mervart s R. Havelkou, K. Jílkem a J. Votrubou do Buchlovic. Rok na to už „SVUMácký plenér“ A. Mervart zosnoval ve větším stylu na Horní Bečvě. Zúčastnilo se ho hned deset malířů, kteří svá díla ještě téhož roku vystavili v Domě umění v Hodoníně. Krom toho vytvořili i jedno zajímavé kolektivní dílo. Je to obraz věnovaný Vladimíru Bernkopovi, jako poděkování za chvíle strávené v jeho hotelu na Horní Bečvě. Hotel stál v údolí u křižovatky cest vedoucích na Martiňák nebo směrem na Kladnatou a funguje dodnes. A co se stalo s ostatními obrazy? Po výstavě v Hodoníně mnohé našly své místo v soukromých sbírkách a některé z nich dnes nalezneme v galeriích. Třeba malbu zachycující chalupu na Kudlačeně od Jaroslava Votruby (od hotelu k objektu své malby to měl Votruba asi 2 km) či výhled do krajiny od postimpresionisty Romana Havelky získali pro svou galerii bratři Jaroňkovi a dnes je uložena v depozitáři Valašského muzea v přírodě. Ale od 26. října bude spolu s desítkami dalších maleb zachycujících krásy valašské krajiny k vidění na výstavě Krajináři Valašska v zámku Kinských ve Valašském Meziříčí. Přijďte si užít výhledy do malebné krajiny z pohodlí galerie! Výstava potrvá až do 14. ledna 2018.