Ne vždy se podaří najít tak marketingově úspěšný název nového produktu jako tomu bylo u mopedu Babetta. Jeho pojmenování bylo převzato z populární písně pro film Kdyby tisíc klarinetů (1964) od legendární autorské dvojice J. Šlitr a J. Suchý. Úryvek z textu tehdejšího hitu „Babetta šla do světa…“ zcela vystihoval přání výrobce nového československého mopedu expandovat na zahraniční trhy. 

V Považských strojírnách se Babetta (či-li Jawa 50 – typ 28) sériově vyráběla od roku 1971 a na jejím vývoji se podíleli zkušený konstruktér Gustav Ulický a začínající designér Jindřich Šafařík. Výroba v Považské Bystrici navazovala tak po delší časové prodlevě na produkci prvních „socialistických“ mopedů u nás, a to mopedů Stadion ve stejnojmenném závodě v Rakovníku (1957–1964) a Jawetta v závodě Jawa v Praze (1958–1962).

Mopedy (pojem je odvozen od „MOtor s PEDály“) co by odlehčené jednostopové motorové vozidla s objemem motoru do 50 cm³ jsou určeny pro jednu osobu a pro jízdu na krátké vzdálenosti. Na rozdíl od bicyklu s pomocným motorový pohonem nezávislým na pedálovém pohonu má moped oba pohony funkčně propojeny, tj. po vymontování motoru nelze šlápnout do pedálů...

První povážsko-bystrická Babetta typ 28 se do historie zapsala jedním světovým prvenstvím – poprvé totiž bylo u ní jako mopedu instalováno elektronické bezdotykového zapalování. Moped si získal příznivce v Německu, kde obdržel i cenu za design (1974), ale až další jeho vývojový typ 207 s řadou variant se vyvážel do celého světa. Více než 90% z celkové produkce, čítající kolem 350 000 ks, bylo mezi lety 1973 až 1978 určeno na export. Aby byl úspěch mopedu zajištěn i do budoucna, rozhodl se výrobce Babettu ve 2. polovině 70. let inovovat a výsledkem byl typ 210 automatic. Variabilní vozidlo mělo svou konstrukcí, technickými parametry i moderním designem překonat dosavadní produkci a splňovat soudobové nároky nejen na rychlost, malou hmotnost a cenovou dostupnost, ale i na jednoduchou obsluhu. Novinkou byl motor s dvojstupňovou automatickou převodovkou (ta se ale za provozu projevila bohužel jako nespolehlivá a snižovala dobrou pověst Babetty). Nový typ se začal vyrábět v roce 1983 a o tři roky později byla jeho výroba zcela přesunuta do pobočného závodu v městečku Kolárovo u maďarských hranic, kde byl přes počáteční obtíže rozšířen sortiment o další typy. Slibný vývoj ale v 90. letech ukončila privatizace, ztráta značky Jawa i zahraničních odbytišť a postupný úpadek byl dovršen spory mezi společnostmi Mopedy s.r.o. a Babetta a.s. Výroba byla definitivně ukončena v roce 1997.