Slovo "design" se jako spousta jiných původně cizích slov usadilo v našem slovníku a nějaký ten "designový kousek" má doma zřejmě každý – ať už se jedná o nábytek, část šatníku či výrobek spotřebitelský. Na význam tohoto slova, dříve skrytého pod sousloví "tvarování průmyslových výrobků," běžné obyvatele naší země asi nejvíc upozornil úspěch Československé expozice na světové výstavě v Bruselu v roce 1958. Ten dal název i ladným křivkám a geometrické stylizaci užitého umění konce 50. a počátku 60. let 20. století, pro něž se vžilo označení "bruselský styl". Esteticky hodnotné výrobky produkovalo celé spektrum průmyslových podniků, včetně severočeské továrny na plastové výrobky n. p. Plastimat. Plastimat přinesl do tisíců domácností praktické a levné předměty ušlechtilých tvarů, vyráběly se zde konvice, kbelíky, dětské vaničky, odkapávače... zkrátka nádoby a předměty nejrůznějšího využití. Jen namátkou: pamatujete si na čtvercové plastové ošatky? Že je máte ještě někde doma? V roce 1958 je navrhnul jeden ze tří designérů, díky nimž dosáhly výrobky tohoto podniku vysokých výtvarných kvalit. S jeho dílem se nejen u nás na Valašsku každoročně setkáváme ve výstavních síních, ale známe jej i ze síní obřadních a veřejných prostranství, které dodnes zdobí jeho realizace v architektuře. Oním designérem je malíř a sochař Ivan Jakeš. Svou profesní dráhu zahajoval právě u (tehdy jabloneckého, pak libereckého) Plastimatu, kde pracoval jako návrhář spolu s Jiřím Hofmanem a Bohumilem Kubátem. V roce 1967 se Jakeš vrací do rodného kraje a nastupuje do výtvarného ateliéru n. p. Osvětlovací sklo. Mnohá ze svítidel, navržených jeho rukou, byla oceněna v rámci Czechoslovak Industrial Design a dalšími cenami pro průmyslový design.

Čerstvě osmdesátiletý Ivan Jakeš se od roku 1976 věnuje volné výtvarné tvorbě, ale pokud Vás zajímají jím navržená svítidla, několik jich najdete v expozici v zámku Kinských ve Valašském Meziříčí. A až se dnes večer usadíte doma v obýváku, dobře si prohlédněte věci co vás denně obklopují. Snad jsou mezi nimi i ty, do kterých sochař ukryl část svého umu.